söndag 10 november 2013

that's entertainment


     Louis C.K., Bill Maher, Bill Hicks, George Carlin m.fl. Alla är och var dem vettiga personer med vettiga åsikter om det amerikanska samhällets fel och brister. Men det finns något oroväckande i att komiker tar över debattklimatet. Jag har under flera år följt den amerikanska samhällsdebatten och har tänkt på detta en tid. Och det är absolut inte bara i Amerika det är så. Kolla bara ett pajasprogram som Debatt i SVT där man drar in massa idioter för att det ska bli underhållande att titta på. Det verkar inte gå att diskutera allvarliga händelser utan att göra underhållning av det.
     I det debattklimat som råder så måste allt gå snabbt, det ska vara anpassat till youtube eller stressiga tv-program. Ingen orkar med att höra människor diskutera på tu man hand, detta tillhör det förgångna. Tempot har eskalerat och vi förbrukar nyheter och information hela tiden. Detta är givetvis bra på ett sätt, men hur mycket får man ut av det om det endast är yta? Det finns något tragiskt i att alla liberala åsikter sprids av komiker som lindar in det i monologer som inte kräver någon diskussion. Även om jag tycker det de har att säga ofta är intressant, (jag kritiserar inte just detta), så kritiserar jag istället hur det tar sig uttryck och varför det ska behöva vara så.
     Ibland känner jag att hela medieklimatet  står utanför verklighetens premisser. Det är en bubbla där man bara riktar sig till sin målgrupp utan att vare sig föra någon diskussion eller ägna sig åt någon form av analys. Det är laugh tracks och roliga oneliners som är det viktiga. Självklart ska man kunna använda humor som ett instrument i samhällsdebatten, men det behöver inte gå till överdrift.
     Eller så är det kanske så att man får nöja sig med att det finns vettiga människor och strunta i hur det tar sig uttryck. Men i slutändan är inte ens det den stora frågan. Det jag oroar mig för är hur utvecklingen kommer se ut, hur toleranta blir vi när vi hela tiden strävar efter att bli underhållna?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar